Jak jsem se stala akvaristkou

02.08.2019

Můj příběh

Moje akvária musí být vždy plná živých rostlin
Moje akvária musí být vždy plná živých rostlin

Akvaristou se prý člověk nerodí, akvaristou se stává. 

No nevím jak kdo, ale ... :-)


Jak se podle mě přihodí, že se člověk stane akvaristou? Jednoduše - prostě se narodí. 

A pak někde, většinou ještě v kočárku, uvidí akvárium a je to :-)

(samozřejmě se stane akvaristou jedině studiem informací, ale to všichni víme a o tom tento článek není)


Od narození mě totiž fascinovala voda. A později - když jsem v jedné akvaristice uviděla poprvé akvárium - i život v ní a to mi zůstalo dodnes. 


Už jako malé mimino mě prý rodiče při večerním koupání nemohli dostat z vaničky. Přitom nejsem vodní znamení. Ale odjakživa mě voda prostě přitahovala. 

Coby dvouletá jsem - k nemalé radosti mých rodičů - nevynechala žádnou příležitost vlítnout do sebemenší kaluže a milovala jsem procházky podél řeky nebo k nějakému rybníku.

Mami, já chci akvárium

Později, to už mi bylo asi osm let, jsem začala škemrat na rodičích své první akvárium. Oba rodiče  by zvířeti neublížili, ale vždy shodně tvrdili, že žádné zvíře do bytu nepatří a nikdy pro žádný druh chovatelství neměli pochopení.

Na mé argumenty ohledně akvária (zvíře v bytě není, je v akváriu; žádná alergie; starat se samozřejmě budu atd.) však protiargumenty nenašli. Takže časem vyměkli a povolili. Prý si to vyzkouším v malém, jak se budu starat a pak se uvidí. 

Pokud chcete vyhovět dětskému žadonění a koupit nějaké zvíře, dejte mu napřed přečíst knihu o chovu a čtěte ji s ním. Předejdete tak katastrofě.

Bohužel na to šli špatně a nezjistili si žádné informace o založení akvária a jeho provozu či údržbě. Ani mi nepořídili nějakou dětskou knihu o akvaristice, abych si to pročetla já. A já, coby osmileté dítě, pochopitelně taky netušila nic, nevěděla jsem, na co se ptát, jen jsem prostě chtěla akvárium. A tak jsme zašli do akvaristiky...

Takže mé úplně první akvárium byla pětilitrová láhev od okurek, jako dno trocha písku z pískoviště, jedna rostlinka a - Závojnatka. Nic víc.

(Vysvětlení pro neakvaristy: Závojnatka jednak není akvarijní ryba, patří spíš do rybníčků a jednak, když už je v akváriu, tak potřebuje alespoň 200 litrové s výkonnou filtrací.  Navíc se cítí lépe ve skupině než sama. Takže všechno bylo tehdy špatně!)

Bylo mi osm let, byla jsem z mého prvního akvária opravdu hodně nadšená, šťastná, to si pamatuji dodnes. A svou rybičku, své první zvířátko, jsem milovala. 

Bohužel ne moc dlouho šťastná, zákonitě přišlo to, co přijít mělo.

 O údržbě takového "akvária" jsem nic netušila, jen jsem nadšeně krmila rybičku. A rodiče taky údržbu nijak neřešili, prostě na chov zvířat nebyli a když to člověk nemá v sobě...

Nepamatuji si už přesně, jak dlouho, ale po nějakém čase došlo k tomu, k čemu dojít muselo - z mého milého akvária se stala žumpa a rybka nepřežila

Já to obrečela a na dlouhé roky na akvaristiku i akvária zanevřela ...

Nezanevřela jsem ale na vodu jako takovou.


Nejlepší relax je podle mě buď pozorovat rybky v akváriu anebo sedět někde u vody, protože ráda koukám na  vodní hladinu a pozoruji život nad, pod i kolem ní. Takto si nejlíp odpočnu, odreaguji se. 
 
  

Léta běžela, ale akvaristika mě nejspíš neměla minout, jelikož 

zasáhla náhoda. Nebo Osud? 

Kdo ví...

S malým synem jsem chodívala na pískoviště a tam jsem se dala do řeči s vitálním dědečkem, občas vodícím na vedlejší hřiště malého vnuka. 

Povídali jsme si o všem možném a jednou nějak náhodně přišla řeč i na akvária. Vyprávěla jsem mu svůj příběh a přiznala, že akvárium bych ráda, manžel je tomu také příznivě nakloněn, ale já mám strach... No, jedno zklamání už jsem zažila. 

Vyšlo najevo, že pán je celoživotní akvarista. 

Dozvěděla jsem se od něj během našeho vyprávění, v čase, kdy si děti hrály na písku, tolik kvalitních a užitečných informací o založení akvária krok za krokem i o provozu a údržbě akvária,  včetně problémů, které mohou nastat, že z nich čerpám dodnes. 

Také jsem byla pozvaná k nim domů podívat se na jeho akvárium. Lituji, že jsem to nevyfotila! Měl v obýváku asi 500 - 700 litrové akvárium hustě zarostlé některým druhem Vallisnerie a nějakými menšími rostlinkami v popředí, pamatuji si velké, ale fakt velké, hejno neonek a pár nějakých (to už nevím jakých) dalších rybek. 

Akvárium bylo krásně osvícené a celé to působilo prostě parádně. Bylo bez techniky, žádná filtrace. Přesto to bylo čisté, krásné akvárium. 

Díky pánovi - netuším, jestli ještě žije, nejspíš ne, muselo by mu být už ke stovce - jsem se tehdy pomalu zase do akvaristiky pustila. Tentokrát ovšem líp než tenkrát v osmi letech. 

K základům akvaristiky od pána jsem přidala informace z několika kvalitních knih o akvaristice (samozřejmě byl jejich autorem Rudolf Zukal - a tip pro začátečníky od mě => pokud si chcete načíst něco kvalitních informací do začátku, doporučuji jeho knihy Akvaristika začíná u rostlin a 333 jak a proč) a pustila se do toho. 

Mým cílem bylo a je - shodně s pánem - mít na pohled pěkné a fungující akvárium s rostlinami a zdravými, vitálními rybami, o které se není potřeba příliš starat. 

Ta láska k akvaristice mě drží dodnes. Od doby setkání s pánem, což je téměř 30 let, mám v bytě skoro pořád nějaké akvárium.

A aktuálně mám k dnešnímu dni těch akvárií pět :-) 

Všechna byla založena přírodní cestou tak, jak mi tehdy pán poradil. A všechna fungují roky bez nějakých větších problémů. Pravda, jsou v nich jen méně náročné ryby. 

Nepouštím se do specialit jako třeba Terčovci, sladkovodní rejnoci, ani netoužím po mořském akváriu, protože akvárium beru jako takovou krásnou živou relaxační dekoraci v bytě a nechci být jeho otrokem. Jen běžná údržba a kochat se :-) Na to stačí nenáročné rostliny a ryby. Přesto se tak dá vytvořit parádní fungující akvárium, které bude ozdobou bytu.   

Každopádně pán nastartoval mou akvaristickou kariéru a dal mi spoustu dobrých rad ohledně jednoduchého založení fungujícího rostlinného akvária s rybkami. 

Na závěr prozradím jedno tajemství - já ty informace sepisuji. 

První vlaštovkou byl můj článek Jak vyměnit dno v akváriu.

A následovat bude stručná E-kniha nebo-li E-BOOK o zakládání rostlinného akvária krok za krokem, určená naprostým začátečníkům, těm, co hledají informace o založení akvária a ještě o tom nic nevědí a nechce se jim studovat dlouhé texty. 

Protože na netu koluje tolik informací (protichůdných i vyloženě špatných), že se v tom začátečník nemá šanci vyznat a protože zjišťuji, že lidé nemají čas ani chuť číst dlouhé návody, zvolila jsem stručnou formu a na cca 10-15 stranách chci shrnout to nejdůležitější ohledně založení akvária. 

Ale o tom až někdy jindy, v tomto článku jsem se chtěla podělit se svým příběhem o cestě k akvaristice. 



 Zároveň bych ráda zájemce upozornila, že je možné si už nyní  stáhnout E-book Založení rostlinného akvária pro Bojovnici pestrou (Betta splendens), ten už jsem dokončila.


A co vy, jak jste začínali s akvaristikou? Podělte se s vaším příběhem.

Jste zkušení akvaristé nebo začátečníci? Anebo teprve váháte, hledáte informace, jak založit akvárium?